fbpx

Waarom is het zo belangrijk om een doelgroep voor je bedrijf te bepalen?

Een goede doelgroep bepalen is een van de belangrijkste aspecten in het marketingproces van een bedrijf. Sommige mensen denken dat als je een doelgroep kiest voor je product of dienst je juist klanten misloopt, want waarom zou je je focussen op één groep? Je kan toch je product of dienst aanbieden aan iedereen die daar interesse in heeft? Integendeel, de kans dat je klanten misloopt omdat je niet goed weet op wie je je moet richten is veel groter dan wanneer je wel weet op welke persona’s je je moet focussen. Het is eigenlijk heel simpel, als je weet waar je moet zijn en wie je moet aanspreken, kan je meer – en de juiste – klanten bereiken. Als je niet weet welke doelgroep je wilt bereiken is een product of dienst op de markt zetten kansloos. In deze blog gaan we meer in op wat een doelgroep nou eigenlijk is en waarom specificeren ervan zo belangrijk is voor je bedrijf.

Wat is een doelgroep? 

Doelgroep ook wel target audience is in kindertaal een deel van het geheel. De doelgroep wordt bij elkaar ingedeeld door te kijken naar kenmerken en interesses. Dit is de groep waar je je op gaat richten als je een bedrijf gaat beginnen of een onderzoek gaat doen binnen een bestaand bedrijf. Het is dus de groep mensen waarvoor een product, dienst of boodschap bedoeld is.

Het maakt dus niet uit of je een dienst of product verkoopt, je doelgroep staat altijd centraal. Maar niet alleen dat, de doelgroep bepaald alles. De doelgroep is namelijk erg bepalend voor het gewenste imago, de boodschap zelf en de toon waarin uitingen gedaan worden.

Door je alleen op de juiste doelgroep te focussen zal je sneller merken dat je houvast hebt aan de klanten die je wilt aanspreken. Hierdoor heb je meer grip op het verhogen van je conversie tot verkoop van je producten of diensten. Het bepalen van de ultieme doelgroep zal ook invloed hebben op de manier van marketing en de kanalen die hiervoor gebruikt gaan worden.

Het bepalen van een doelgroep en persona’s is belangrijk omdat dit je helpt om je boodschap duidelijk te maken. Als je een duidelijk idee hebt wie je wilt bereiken, kun je je boodschap gericht afstemmen op hun behoeften.

Je kunt bijvoorbeeld een online campagne starten op social media die gericht is op jonge vrouwen als je product vooral voor hen geschikt is. Je gaat natuurlijk geen product of dienst voor jongeren alleen op Facebook promoten. Dan zal je eerder kiezen voor platformen als Instagram, TikTok of Snapchat. Ook is het belangrijk welke content je op deze kanalen post of adverteert. Wil je meer weten over welke soort content zorgt voor meer betrokkenheid op social media? Bekijk dan even deze blog.

Hoe worden alle doelgroepen bepaald?

Binnen elke markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden door de kenmerken waar de consumenten over beschikken. Een paar voorbeelden van doelgroepen zijn: jongeren, thuisblijvende moeders, werkzoekenden, senioren, early adopters enzovoort. Soms ligt het voor de hand welke groep consumenten aangesproken moet worden, maar dit zal zeker niet altijd het geval zijn. Hoe bepaal je welke doelgroep bij jouw bedrijf past.

Het bepalen van een doelgroep is ook belangrijk omdat het je helpt je markt te analyseren. Door de demografische gegevens zoals: leeftijd, geslacht, etniciteit, locatie, inkomen en opleidingsniveau van je doelgroep te bestuderen, kun je meer weten over de verlangens, behoeften, waarden en koopgedrag van je klanten. Hiermee kun je je marketingstrategie verbeteren en je producten en diensten meer op hun behoeften afstemmen.

Er zijn enorm veel verschillende soorten doelgroepen. Ook kan je verschillende kenmerken combineren waardoor er weer een nieuwe groep ontstaat. Er zijn genoeg opties om voor jouw bedrijf de juiste doelgroep te specificeren.

Het bepalen van een doelgroep helpt om je tijd en geld efficiënter te gebruiken. In plaats van je boodschap aan een algemeen publiek te richten, kun je je focus beperken tot de mensen die het meest waarschijnlijk je producten zullen kopen. Dit zal je helpen om je marketinginspanningen te maximaliseren en je kosten te minimaliseren.

Als je weet waar je moet zijn en wie je moet aanspreken, kan je meer klanten bereiken.

Ook beter gezien worden?

Bel ons

Bel ons

Hoofdkantoor

Boogschutterstraat 1

7324AE, Apeldoorn

Etage 7